Podczas efektownej symulacji zderzenia lokomotywy z SUV-em, która została przeprowadzona 14 czerwca 2023 r., dziennikarze i zaproszeni goście mogli przekonać się na własne oczy, do czego doprowadzić może nieodpowiedzialne zachowanie na przejazdach kolejowo-drogowych. Wydarzenie zostało zorganizowane w ramach ogólnopolskiej kampanii społecznej „Bezpieczny Przejazd”, realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Symulacja zderzenia została przeprowadzona, aby uświadomić jak ważne jest przestrzeganie przepisów czyli słuchanie głosu rozsądku przez użytkowników ruchu drogowego na przejazdach kolejowo-drogowych. Kluczowym było zaprezentowanie zachowań (oraz ich poprawnych odpowiedników) kierowców, które przyczyniają się do wielu wypadków, a także uświadomienie odbiorców, w jaki sposób reagować w sytuacji, kiedy pojazd zostaje unieruchomiony na przejeździe.
– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą kampanię społeczną „Bezpieczny Przejazd” od 2005 roku. To już 18 lat działań polegających na podnoszeniu świadomości uczestników ruchu w zakresie bezpieczeństwa. Jedną z form edukowania kierowców są tego typu symulacje, które w bezpośredni sposób pokazują konsekwencje nieprzestrzegania przepisów podczas przekraczania przejazdów kolejowo-drogowych – powiedział Arnold Bresch, Członek Zarządu – dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Ambasadorzy Bezpieczeństwa ponownie przypomnieli, jak korzystać z Żółtych Naklejek PLK, które ratują ludzkie życie
Wydarzenie, które ma na celu zwiększenie świadomości dotyczącej bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych rozpoczęło się od wystąpień zaproszonych gości oraz ekspertów z zakresu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Wzięli w nim udział: Arnold Bresch, Członek Zarządu – dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. oraz Włodzimierz Kiełczyński, dyrektor Biura Bezpieczeństwa PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Wśród uczestników panelu eksperckiego znaleźli się również przedstawiciele służb ratunkowych – ratownik medyczny Marcin „Borkoś” Borkowski oraz strażak Paweł Redzik, Dowódca Zmiany w Komendzie Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej m.st. Warszawy. Eksperci podkreślili znaczenie Żółtej Naklejki PLK, która zwiększa szansę na uniknięcie tragedii na torach. Od 1 czerwca 2018 do 31 maja 2023 r. operatorzy numeru alarmowego 112 odebrali ponad 27,5 tys. zgłoszeń dotyczących potencjalnych zagrożeń na przejazdach i terenach kolejowych. W 804 przypadkach dzięki dedykowanemu kanałowi łączności wstrzymano ruch pociągów na linii kolejowej i wezwano pomoc. Przy 1 847 zgłoszeniach ograniczono prędkość jazdy pociągów, aby zapewnić bezpieczeństwo pasażerów i korzystających z przejazdów.
– W ramach kampanii społecznej „Bezpieczny Przejazd” nieustannie podkreślamy, jak ważne jest zachowywanie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Jedną z kluczowych inicjatyw jest organizowana przez nas symulacja zderzenia lokomotywy z samochodem. Za jej pośrednictwem chcemy pokazać, jak małe szanse na przeżycie mają pasażerowie w starciu z pędzącym pociągiem. Pamiętajmy, że w kryzysowych sytuacjach należy jak najszybciej opuścić pojazd i ratować swoje życie oraz naszych współpasażerów. Następnie, korzystając z Żółtej Naklejki PLK, na której znajdują się numery telefonów służb ratunkowych oraz indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu, zawiadomić odpowiednie służby o niebezpiecznym zdarzeniu – mówił Włodzimierz Kiełczyński, dyrektor Biura Bezpieczeństwa w PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Zmiażdżony SUV, telefon na 112 i wyłamana rogatka
Kulminacyjnym punktem całego wydarzenia było efektowne zderzenie lokomotywy z samochodem typu SUV. Choć ta poruszała się z prędkością o wiele mniejszą niż zazwyczaj i nie miała doczepionych wagonów, to samochód znajdujący się na torach został niemalże zmiażdżony. Po tym rozpoczęła się pokazowa akcja ratunkowa służb – strażacy wycinali „pasażerów” ze zniszczonego pojazdu, a ratownicy medyczni pokazali jak ratuje się życie ofiar wypadków.
– Każdy z nas może zostać ratującym i może to nie wynikać z naszych chęci, ale okoliczności, w których się znaleźliśmy. Pamiętajmy, że prawo zobowiązuje nas do udzielenia pomocy osobie poszkodowanej. Dzisiaj podczas symulacji służby pokazały nam modelowy przykład radzenia sobie w sytuacji zderzenia pociągu z samochodem, ale każdy wypadek komunikacyjny jest inny. Jest to zależne od wielu czynników, między innymi od miejsca, rodzaju zdarzenia czy pojazdów biorących w nim udział. Kiedy już zadbaliśmy o nasze bezpieczeństwo oraz odpowiednio zabezpieczyliśmy miejsce zdarzenia, powinniśmy zadzwonić pod numer alarmowy 112 i przekazać wszystkie kluczowe informacje. Dla nas ratowników medycznych ludzkie życie jest priorytetem, dlatego im więcej będziemy wiedzieć o wypadku, tym lepiej przygotujemy się do udzielenia pomocy jego ofiarom. Przy okazji wypadku na przejeździe kolejowo-drogowym określenie jego miejsca ułatwia Żółta Naklejka PLK, na której znajdują się indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu – to bardzo pomocne! – powiedział Marcin „Borkoś” Borkowski, ratownik medyczny.
Poza symulacją zderzenia organizatorzy zaprezentowali również jak należy się zachować, kiedy pojazd utknie między rogatkami. Pierwszy z przedstawionych scenariuszy dotyczył unieruchomienia samochodu na torach w wyniku usterki pojazdu. Rola Żółtej Naklejki PLK w takich sytuacjach okazuje się nieoceniona. Na każdej takiej naklejce znajduje się indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu składający się z 9 cyfr. Pozwala to w precyzyjny sposób zidentyfikować lokalizację przejazdu lub przejścia. Tym razem kaskaderom udało się uniknąć tragedii i dzięki telefonowi pod numer alarmowy 112 powiadomili odpowiednie służby, które w porę zatrzymały pędzący pociąg. Druga inscenizacja to prezentacja wyłamania rogatki. Wciąż niewystarczająca liczba kierowców zdaje sobie z tego sprawę, że nawet małe auto, poruszając się z niewielką prędkością może w łatwy i bezpieczny sposób, tego typu rogatkę wyłamać.
Przyczyny wypadków na przejazdach od lat są te same
Ignorowanie znaku stop, czerwonych świateł, wjeżdżanie pod opadające rogatki i omijanie slalomem zamkniętych półrogatek, to najczęstsze przyczyny tragedii. Statystyki pokazują, że ten niechlubny „kwartet” zachowań uczestników ruchu drogowego odpowiada za większość wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych. W pierwszych pięciu miesiącach 2023 r. na przejazdach i przejściach w poziomie szyn, doszło do 82 wypadków i kolizji z udziałem pojazdów i pieszych, w których zginęły 24 osoby, a 5 zostało ciężko rannych.
Wydarzenie zostało zorganizowane w ramach ogólnopolskiej kampanii społecznej „Bezpieczny Przejazd”, projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej, który ma na celu podnoszenie świadomości uczestników ruchu drogowego na temat zagrożeń na przejazdach kolejowo-drogowych oraz wskazanie odpowiednich zachowań w sytuacjach zagrożenia.
Materiał: Karol Jakubowski / PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.